Inkopen bij eigen magazijn

Inkopen bij eigen magazijn

Het is mogelijk om in Sherpa in te kopen bij je eigen warehouse. Hier zijn een aantal instellingen voor nodig om dit te kunnen uitvoegen. Allereerst is het nodig om twee warehouses te hebben. In dit voorbeeld gaan we inkopen bij "Tweede warehouse" met warehousecode SECONDWAREHOUSE via Mainwarehouse.


1. Instellingen Webservice (in Main Warehouse)

Eerst moet er het een en ander ingesteld worden bij maintenance -> settings -> web

1. Activeer eerst de volgende webmethod Webuser_AddOrder
Note: Na het aanvinken van deze webmethod moet de Sherpa omgeving eerst herstart worden voordat het actief is.



2. Maak vervolgens een Web user aan bij Settings -> Web ->Web users. Klik op Add om er eentje toe te voegen. Voer hier vervolgende de gevraagde velden in. Om al deze velden in tevullen moet eerst deel 2 van deze handleiding gevolgd worden. De Login (Webuser guid) hebben we al wel nodig voor bij de supplier.

  • Name: Naam van Web user, ik neem SECONDWAREHOUSE als naam
  • Login: Dit is de Webuser guid, deze is nodig voor Webuser guid bij settings voor supplier
  • ShopCode: Shopcode van de Shop,dit is dus SECONDSHOP (Shop Secondshop)
  • WarehouseCode: Warehousecode van de tweede warehouse, dus SECONDWAREHOUSE
  • ClientCode: Een interne customer vul je hier in, dus SECONDCLIENT in dit geval
  • Error mail : Hier kan een mailadres worden ingevuld waar de errors heen gaan. 



3. Ga naar het tabje WebMethods bij de Web users en activeer hier ook AddOrder:


4. Druk op OK om de instellingen te accepteren en druk op Save/ Save and close om de instellingen op te slaan. 


2. Instellingen Supplier, Shop en Customer (in Main Warehouse)

Eerst moet er het een en ander ingesteld en aangemaakt worden, het gaat hier om de supplier, shop en customer. Deze gaan dus eigenlijk functioneren als interne supplier, shop en customer. De Suppliercode, Shopcode en customercode zijn ook nodig voor in de instellingen bij de Webuser. 

1. Eerst moet er een supplier aangemaakt worden voor dit warehouse waar je bij gaat bestellen. Deze geef ik als supplier code "SECONDWAREHOUSE". Vul de nodige informatie in bij deze warehouse: 



2. Ga naar het tabblad Settings bij de supplier en activeer vervolgens Purchase2Supplier. Gebruik hier als type Sherpa. Vul hier ook bij de settings de ApplicationId in (in dit geval 136) en de Web user guid van de aangemaakte webuser (Zie deel 1 van de handleiding): 



3. Nadat de supplier is aangemaakt en juist is ingesteld moeten nu wat aanpassingen gedaan worden bij het tweede warehouse. Hier moet bij Warehouse supplier code de suppliercode komen van de supplier die we hebben aangemaakt, in dit geval dus supplier code SECONDWAREHOUSE. Ook moeten er twee vinkjes worden aangevinkt: 



4. Ik maak nu een interne shop aan, of gebruik een shop die al in gebruik is door de klant voor deze stap. Ik heb hier Secondshop voor aangemaakt met Shopcode SECONDSHOP



5. Maak ook een Interne Customer aan, vul hier ook de benodigde informatie in:  In dit geval neem ik Customer code SECONDCLIENT.



6. Ga naar de Financial/Credit limit tab en selecteer de juiste payment method onder settings. In dit voorbeeld is het 14 dagen factuur



    • Related Articles

    • Dropshipment request - status opvragen

      Dropshipment request Bij User Defined templates kun je onder drop shipment een eigen template maken om de status op te vragen. Daarbij heb je een aantal keuzes: Deze template kun je opvragen als je Dropshiment requests opent en dan een new e-mail ...
    • Forecast en Forecast 2

      Forecast Binnen Forecast advies zijn er 2 varianten: • Forecast • Forecast 2 Sherpa werkt met een aantal criteria om te bepalen of een item in het besteladvies dient te worden opgenomen. Dit is afhankelijk van de instelling bij het item. Indien Use ...
    • Purchases - Inbound Warehouse

      Purchases - Inbound Warehouse Met een inbound warehouse voorkom je dat inbound-voorraad meetelt als beschikbaar voor uitlevering. En je kan gebruik maken van wegleg opties zoals 'Fixed bins' en 'ABC' voor een efficiënt weglegproces. Het hebben van ...
    • Average Purchase price, Cost price en marge berekening

      Cost price De kostprijs is een door de gebruiker ingevoerd veld.  Dit veld wordt alleen gebruikt om een marge voorspelling te geven wanneer er geen voorraad meer is. Dit is het geval bij backorders en ook wanneer je een nieuw item opvoert. Average ...
    • Available from / Beschikbaar vanaf

      Available from / Beschikbaar vanaf Wanneer een item gedurende lang tijd niet verkrijgbaar is, dan kan het handig zijn om het item tot die datum uit te sluiten van het besteladvies. Dit doe je op 2 plaatsen: bij het item-supplier record en in de ...