Veel e-commerce spelers willen hun backorders zo snel mogelijk de deur uit hebben. Deze hoeven niet eerst naar het magazijn om dan gepicked te worden, maar kunnen linea recta naar de paktafels. Helemaal rechtstreeks gaat niet, want je moet wel eerst je inkooporder ontvangen.
Voor sommige artikelen geldt eenzelfde werkwijze voor de RMA-stroom. Als je artikelen FiFo wilt verkopen, dan moet de RMA-stroom als eerste weer worden verkocht. Door de RMA-items in een aparte sectie te leggen kun je daar prioriteit aan geven in de reserveringen.
Een analyse van de diverse stromen zal uitsluitsel geven of je een deel van onderstaand concept kunt toepassen en hoe groot elk gebied moet zijn.
Cross-docking voor backorders
Bij cross-docking wil je graag dat de route van INBOUND naar OUTBOUND zo kort mogelijk is, zowel in tijd als in afstand.
Werkwijze:
- Bij het ontvangen van een inkooporder wordt bij elke scan aangeven of er backorders voor dit item zijn. Het aantal stuks wordt in rood weergegeven. Ontvang je meer dan 1 stuks voor een backorder, dan hoeven ze niet per sé in dezelfde bak te liggen. De picklist geeft later aan waar het wel ligt en dat is altijd dichtbij.
- Als er backorders voor dit item zijn, dan scan je het item binnen op een locatie op bakkenwagen CD03. Zijn er geen backorders voor dit item, dan kun je hem ontvangen op een kar die naar je A, B of C-gebied gaat in de racking.
- Is de bakkenwagen vol, dan rijd je de volle wagen naar de sectie cross-docking en je neemt een lege kar mee terug naar INBOUND.
- Door slim te selecteren bij picklist print kun je in korte tijd veel backorders opruimen door ze te picken en te versturen. Zet de locaties van bakkenwagen CD03 in de zone "CD03-kar" en draai een piclijst met alle single items en single lines over die zone.
- Backorders die onderdeel zijn van backorder met meer regels, zullen wat langer blijven liggen. De omvang van deze orders is echter eenvoudig te zien door aan het eind van de dag te kijken wat er blijft liggen in de sectie cross-docking. Door nu een picklist te printen over heel je magazijn, komt een deel van die orders uit de bakkenwagens.
- Wat er daarna nog in de bakkenwagens ligt is voor orders die nog niet compleet zijn. Met een voorraadlijst zie je eenvoudig welke bakken nog gevuld zijn. Deze kun je vervolgens eenvoudig verplaatsen naar bakkenwagen CD01. Of je brengt ze alsnog naar het magazijn, omdat je niet weet hoe lang deze order nog open zal staan.
Vooral bij backorders met veel single items en single lines zullen de voordelen van deze werkwijze zichtbaar worden. Voor RMA is eenzelfde strategie mogelijk.
Let op! Deze locaties niet verwarren met mobiele locaties. Deze locaties zijn weliswaar verplaatsbaar, maar niet hetzelfde als de mobiele locaties die bij orderpicken in het magazijn kunnen worden gebruikt. Dit zijn gewone pick-locaties die zich bewegen in een beperkt gebied. Het aantal bakkenwagens kan niet oneindig groot worden, want dan is het niet meer te overzien.
Voorbeelden van bakkenwagens