Customers aanmaken en verwijderen

Customers aanmaken en verwijderen

Het is mogelijk in Sherpa om klanten (Customers) toe te voegen in Sherpa. Dit kan je doen door de volgende stappen te volgen in deze handleiding. Ook zal er een korte uitleg worden gegeven over het verwijderen van bestaande klanten in Sherpa.

Customers aanmaken

1. Ga eerst naar het tabje "Customers" in Sherpa



2. In het Customers tab, klik op ''New customer'' 



3. Er komt nu een scherm naar voren, hier kan je uit bestaande shops selecteren via de drop down menu waar de klant aan toegevoegd moet worden. de Customer code word automatisch gegenereerd. Dit is het individuele nummer waar je de klant aan kan herkennen. Klik op ''Create customer'' om de aanpassingen op te slaan.



4. Vervolgens kom je in het scherm waar je de info van de klant kun invoeren zoals naam, company en address enz. Wanneer je alle gewenste informatie hebt ingevuld druk je op ''Save'' om de aanpassingen op te slaan. 

Het is ook mogelijk om van deze klant ook een supplier (leverancier) te maken. Door dit te doen klik je op 



Customers verwijderen

Als je een Customer wenst te verwijderen dan is dat mogelijk door de te verwijderen Customer te openen via het tabje "Customers" en dan de volgende stappen te volgen

1.Kies: Delete



2. Nu wordt er gevraagd of je  het zeker weet. Als je kiest voor Yes dan wordt de Customer verwijderd



Let op: indien de customer in het verleden bestellingen bij u heeft gedaan waardoor er
Orders, Payments, Mail, etc.aan de Customer is/zijn gekoppeld wordt de Customer niet daadwerkelijk verwijderd maar gedeactiveerd. Je zal dan de onderstaande melding ontvangen.


De Customer krijgt de status inactive. De Customer blijft wel zichtbaar, maar de gegevens zijn doorgestreept.


In het overzicht met Customers is deze ook te openen door te filteren op inactive om zo de historie van deze Customer in te kunnen zien. Heeft de Customer geen gerelateerde gegevens zoals hierboven vermeld dan worden de gegevens definitief verwijderd en zijn niet meer zichtbaar in de supplier-lijst of bij enig zoekresultaat. De gebruikte Customer code is weer beschikbaar.


 

 


    • Related Articles

    • Item statussen en verwijderen

      Binnen Sherpa hanteren we de volgende 4 items statussen en de gekleurde driehoeken die hierbij horen. Op deze statussen kan ook gefilterd worden bij Items.   Active  De standaard status van een item is Active. In deze status is het item gewoon te ...
    • Een Country aanmaken

      De Sherpa manager binnen uw organisatie kan een extra land toevoegen in Sherpa. Dit gaat als volgt: 1. Ga eerst naar Maintanance -> Settings   2. Klik met de rechtermuisknop op Countries en selecteer Add Country 3.  Vul vervolgens de Country code en ...
    • Bundle / Assembly item aanmaken

      Een ‘Assembly’, 'bundle' item is een virtueel item (artikel) die uit meerdere stock items samengesteld wordt. Deze wordt ook wel ‘samengesteld artikel’ genoemd. Bijvoorbeeld te gebruiken voor bundelacties en/of 'gratis bij artikel x'.   1. Om een ...
    • Registratie en tracering van een lot (productiedatum of productiebatch)

      Dit artikel is nog niet compleet en wordt nog bijgewerkt! Bij geneesmiddelen en voedingswaren is het gebruikelijk om een productiedatum of productiebatch (lot) vast te leggen. Bij andere producten kan een kleurbad of een productierun het onderscheid ...
    • Een supplier deactiveren/activeren

      Deactiveren/verwijderen Als u een supplier wenst te verwijderen dan is dit mogelijk door de te verwijderen te openen  1. Kies: Delete 2. U wordt gevraagd of u het zeker weet. 3. Indien u kiest voor Ja/Yes zal de supplier verwijderd worden. Let op: ...