1. Template aanmaken
- Navigeer naar Maintenance > Templates in Sherpa.
- Klik op User defined templates en klik op + om alles zichtbaar te maken
- Rechtermuisklik op mapje Order en "Create new template" met de naam Opdrachtbevestiging.
2. Maak een nieuwe tekst aan
- Dubbelklik op Opdrachtbevestiging en kies New Text.
Vul de volgende velden in:
- Name: Geef je template een duidelijke naam, bijvoorbeeld Opdrachtbevestiging.
- Subject: Dit is het onderwerp van de e-mail, bijvoorbeeld Bevestiging van uw opdracht.
- Plain text mail body: Hier schrijf je de inhoud van de e-mail. Je kunt gebruik maken van template variabelen zoals klantnaam, ordernummer, datum, etc.
- Attachments: Voeg eventueel standaardbijlagen toe (zoals algemene voorwaarden).
3. Gebruik template variabelen
Sherpa ondersteunt variabelen zoals:
[@CUSTOMERNAME@]
[@ORDERNUMBER@]
[@BEGIN_REPEAT:ORDERLINES@]
[@QTYORDERED@] [@DESCRIPTION@] [@AMOUNT@]
Deze zijn ook te selecteren via Insert field.
Voorbeeld bodytekst:
Beste [@CUSTOMERNAME@],
Bedankt voor uw bestelling.
Uw order nummer is: [@ORDERNUMBER@]
[@BEGIN_REPEAT:ORDERLINES@]
[@QTYORDERED@] [@DESCRIPTION@] [@AMOUNT@]
[@END_REPEAT:ORDERLINES@]
met vriendelijke groet,
[@SHOPDISPLAYNAME@]
4. Koppel de template aan een webshop
Je kunt de template nu koppelen aan een specifieke webshop of instellen als Default.
Bij de koppeling kun je ook de afzendergegevens instellen.
Alleen als het template gekoppeld is zal deze tot de keuze opties behoren.
5. Test de template
Voer een testorder in en nu kun je vanuit de order, met status created, het email template Orderbevestiging selecteren om deze naar de klant te sturen.
New>Email>klikken
Pas indien nodig de tekst of variabelen aan.